تکنولوژی

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی چیست؟ مارکتینگ اتومیشن نرم‌افزاری است که به طور خودکار فرایندهای بازاریابی را در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال چند وجهی ساده‌سازی و مدیریت می‌کند و می‌تواند شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اجتماعی، چت زنده، نظارت بر وب‌سایت، امتیازدهی به مشتریان و… باشد.

اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه را شناسایی کرده و فرآیندهای پرورش آن‌ها را به سمت خودکارسازی ببرید. اقدامات انجام شده در این فرایند خودکار، چشم‌انداز را به جایی می‌رساند که تیم فروش مستقیماً و با هدف بستن قرارداد، با او اتباط برقرار می‌کنند. همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده از لیدها در این فرایند، می‌تواند تاکتیک‌های بازاریابی شما را هدایت کند.

به عنوان مثال، در اوایل فرآیند پروش لید، آموزش و آگاهی ممکن است وظیفه مهمی باشد. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند محتوای مفیدی را ارائه دهد که باعث ایجاد اعتماد و احترام به نام تجاری شما شود و به آن‌ها در درک آنچه که نیاز دارند؛ کمک کند. در ادامه زمانی که مشتریان محصولات موردعلاقه خود را محدود کردند، می‌توانید پیام‌های هدفمند برای آن‌ها ارسال کنید و در نهایت به دلیل اینکه فعالیت‌های اتوماسیون بازاریابی دارای تمرکز بالایی است؛ می‌توانید یک سرنخ بهینه را به صورت خودکار، به تیم فروش خود واگذار کنید.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

حالت ایده آل اتوماسیون بازاریابی چیست؟ 

در بهترین حالت، اتوماسیون بازاریابی ترکیبی از نرم‌افزار و استراتژی است. این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید با محتواهای شخصی‌سازی شده و مفید مشتریان احتمالی خود را به مشتری واقعی تبدیل کنید.

به بازاریابی اتوماسیون مانند رشد و توسعه یک باغ نگاه کنید. شما به خاک حاصلخیز برای رشد و به دانه برای کاشت نیاز دارید و پرورش بذرها و تبدیل آن‌ها به یک گیاه بزرگ و سبز، نیازمند آب و نور است. با استفاده از اتوماسیون بازاریابی لیدها (بذرها) را راحت‌تر می‌توانید به مشتری واقعی (گیاهان سرسبز) تبدیل کنید.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

مشتریان باید در مرکز همه کارهایی که می‌خواهید انجام بدهید، باشند. به معنی که مارکتینگ اتومیشن باید نقش مهمی در رابطه آن‌ها داشته باشد.

امروزه بازاریابان برای اجرای موفق استراتژی‌های اتوماسیون بازاریابی، مشتریان را در انتهای قیف فروش قرار نمی‌دهند بلکه مشتریان در مرکز یک چرخ فلک قرار دارند که وارد کردن نیرو به آن، باعث افزایش کارآمدی و کاهش نقاط اصطکاک مشتری می‌شود.

استراتژی‌های موفق اتوماسیون بازاریابی این اصطکاک را کاهش داده و سرعت چرخ فلک شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند رابطه خود را با مشتریان بعد از فروش هم حفظ کنید

واقعیت اتوماسیون بازاریابی چیست؟

به دلیل محبوبیت اتوماسیون بازاریابی، این تصور غلط وجود دارد که می‌تواند راه‌حل و برطرف‌کننده هرگونه مشکل در مسیر رشد بازاریابی باشد، ازجمله ایجاد لیدهای جدید؛ اما در واقع، هیچ‌گونه راه‌حلی برای ایجاد لیدهای جدید ندارد.

نتیجه این می‌شود که بازاریابان به جای تمرکز روی ایجاد سرنخ‌های جدید، یک لیست ایمیل می‌خرند و در حالی که به نظر می‌رسد خرید این لیست، یک راه‌حل سریع است؛ ولی در بلندمدت پاسخگو نیست و بستر مناسبی هم برای ایجاد یک رابطه سالم و طولانی‌مدت با مشتریان ایجاد نمی‌کند.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

بسیاری از بازاریابان همچنان به فکر اتوماسیون بازاریابی در چارچوب قیف فروش به جای چرخ‌وفلک بازاریابی هستند. تولید سرنخ، ارسال ایمیل به صورت خودکار و در نهایت اعلام امادگی مشتری برای خرید. این کار  باعث ایجاد یک تجربه از هم گسیخته برای مشتری و در فرایند بازاریابی، فروش و خدمات مشتری می‌شود و اتوماسیون بازاریابی هم به جای ایجاد یک تجربه شخصی‌سازی‌شده و بر اساس نیاز مشتری تبدیل به روشی اجباری برای ورود افراد به قیف فروش با نقاط تماس قراردادی و محتوای نامربوط می‌شود.

مزایای اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی یک گام بسیار مهم در رشد هر کسب‌وکاری است. با خودکارسازی بسیاری از مراحل بازاریابی تا فروش، تیم شما زمان بیشتری برای تمرکز بر استراتژی کلی و پرورش لید دارد. این به معنای چشم‌انداز بیشتر و مشتریان بیشتر است. بازاریابی اتوماسیون مزایای زیادی را برای مشاغل با هر اندازه فراهم می‌کند. این کار به پرورش لید، جذب مشتری، فروش محصولات مکمل و بسیاری از جنبه‌های دیگر بازاریابی دیجیتال و فروش کمک می‌کند.

در اینجا برخی از مزایای اصلی اتوماسیون بازاریابی آمده است.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

۱-نرخ تبدیل بالاتر

مدیریت کمپین‌های ایجاد لید از طریق اتوماسیون بازاریابی، شناسایی و هدف‌گذاری مشتریان را آسان و پیشنهادهای مناسب را به مخاطبین مناسب ارائه می‌کند. بنابراین تعاملات موثری با مشتریان بالقوه صورت می‌گیرد و باعث افزایش فروش می‌شود.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

۲- جلوگیری از اتلاف زمان در کمپین‌های بی‌فایده

 اطلاعات مربوط به فرصت‌ها و درآمد را از سیستم CRM استخراج کنید تا به طور کامل به آنچه کار می‌کند و تاثیرگذار است، تسلط داشته باشید. درواقع برنامه‌ریزی بر اساس شهود را متوقف کنید. از داده‌ها برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری آگاهانه کمپین‌های خود استفاده کنید تا بتوانید بیش‌ترین سود مالی را کسب کنید.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

۳- مرتب نگه‌ داشتن فعالیت‌های بازاریابی

 اتوماسیون بازاریابی معاملات را مرتب و فعالیت‌ها را هم‌تراز می‌کند تا برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی باشند. همچنین تیم‌های داخلی را برای دستیابی به اهداف هماهنگ می‌کند.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

۴- افزایش بهره‌وری کارکنان

 با راه‌حل مناسب اتوماسیون بازاریابی، کارکنان شما می‌توانند از انجام کارهای تکراری جلوگیری و روی مسائل استراتژیک تمرکز کنند. این کار باعث می‌شود، پوزیشت شغلی برای کارکنان جذاب‌تر به نظر برسد.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

۵- بهینه‌ کردن رشد درآمد

 داده‌های اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که با توجه به سیگنال‌های خریداران، کمپین‌های تبلیغاتی خود را طراحی کنید. همین موضوع موجب می‌شود تا رشد درآمدی شما بهینه شود.

  • توانایی بهینه‌سازی هزینه‌های مورد استفاده در برنامه‌های بازاریابی
  • تولید بیشتر لیدهای واجد شرایط
  • شناسایی مخاطب‌های کلیدی و توانایی غنی‌سازی اطلاعات مشتریان برای دقت بیشتر هنگام اولویت‌بندی
  • توانایی هدایت مشتریان احتمالی در سفر خرید با ارسال پیام‌های مناسب در زمان درست و از طریق بهترین راه‌های ارتباطی
  • پیش‌بینی بازاریابی و فروش
  • شناسایی موفق، مؤثرترین کمپین‌ها و استراتژی‌ها
  • قابلیت اندازه‌گیری میزان اثربخشی بازاریابی در هر مرحله از خرید
  • پیش‌بینی نتایج درآمد حاصل از تلاش‌های بازاریابی و فروش با استفاده از تجزیه‌ وتحلیل اتوماسیون بازاریابی

6- بهبود حفظ مشتری

 هنگامی که لید به مشتری تبدیل شد، بازاریابی به پایان نمی‌رسد. حفظ مشتری به ‌اندازه جذب مشتری ضروری است و اتوماسیون بازاریابی از برنامه‌های وفاداری پشتیبانی می‌کند. از طرفی اتوماسیون مشتری با ایجاد فرصت‌های فروش مکمل، بیش فروشی و… باعث ایجاد روابط قوی و پایدار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *