Table of Contents
Toggleشبکه های اجتماعی چیست؟
شبکه های اجتماعی چیست؟ شبکههای اجتماعی را میتوان از جمله ابزارهای بسیار مهم در بازاریابی و بهینهسازی سایتهای اینترنتی دانست. شبکههای اجتماعی دارای پتانسیلهای بزرگی هستند که میتوانند به مدیران کسب و کارها کمک کنند به سود حداکثری دست پیدا کنند. اهمیت تولید محتوا و مدیریت شبکههای اجتماعی آنچنان زیاد است که میتوان آن را به گنجینهای از طلا برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک تشبیه کرد. بسیاری از مخاطبان کسب و کار شما را دنبال میکنند زیرا به محتوای آن علاقمند هستند. شبکههای اجتماعی میتوانند بهترین وسیله برای رساندن محتواهای مفید و جذاب شما به مخاطبان باشند.
شبکه های اجتماعی چیست؟
نکته دیگر آن است که تولید محتوای جذاب و کاربردی در سوشال مدیاها فرصتی ایجاد میکند که کاربران محتوای مورد علاقه خود را با دیگر دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و بدین وسیله موجب افزایش تعداد مخاطبان شما شوند. محتوای شما تا ابد در شبکههای اجتماعی باقی مانده و میتواند هر دفعه بدون هیچگونه دخالتی از سوی شما مخاطبین بیشتری را با کسب و کارتان آشنا کند.
انواع تولید محتوا در شبکه های اجتماعی چیست؟
مسئلهای که بهتر است در مسیر تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی به آن توجه داشته باشید این است که اثرگذاری این کار رابطه مستقیمی با کیفیت و نوع محتوای به کار رفته خواهد داشت. هر یک از انواع محتوا ضرورت خاصی داشته و برای افزایش کیفیت آنها باید از تکنیکهای مخصوص استفاده کنید. البته کار تولید محتوای سوشال مدیا معمولاً بر عهده متخصص این کار است. به همین دلیل هم بسیاری از کسب و کارها برای دریافت بهترین نتیجه به شرکتها و آژانسهای دیجیتال مارکتینگ باتجربه در این زمینه مراجعه میکنند. برخی از انواع محتواهای محبوب در شبکههای اجتماعی عبارت است از:
شبکه های اجتماعی چیست؟
تصویر
یکی از بهترین روشها برای انتقال پیام مورد نظر استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط است. یک تصویر خوب میتواند تاثیرگذاری بیشتری نسبت به هزاران کلمه داشته باشد. تصاویر را میتوان یکی از پراستفادهترین موارد در شبکههای اجتماعی دانست. برخی از شبکههای اجتماعی از جمله پینترست یا اینستاگرام بر پایه استفاده از این نوع محتوا ایجاد شدهاند. اگر قصد شما از فعالیت در شبکههای اجتماعی فروش محصول یا خدماتی خاص است استفاده از تصاویر اهمیتی دوچندان پیدا خواهد کرد. تصاویر جذاب و باکیفیت از محصولات میتواند بر نظر مشتری نسبت به محصول اثر زیادی داشته باشد.
اینفوگرافیک
اینفوگرافیها را میتوان از جمله محتواهای تصویری دانست که مخاطبان و علاقمندان خاص خود را دارند. با اینفوگرافیکها میتوانید حجم زیادی از اطلاعات را به شکلی جذاب در قالب تصویر به مخاطبان ارائه کنید. اینفوگرافی را میتوان از انواع رو به رشد محتوا برای ارائه گزارشهای مختلف دانست. این نوع محتوا به ویژه برای ارائه گزارشها و مطالب آماری و تحقیقاتی بسیار مناسب است. اینفوگرافیها به دلیل ارائه اطلاعات مفید به شکلی جذاب قابلیت بازنشر بالایی نیز دارند.
مسابقه و چالش
در سالهای گذشته میتوانیم به وضوح شاهد افزایش محبوبیت انواع مسابقات و چالشها در شبکههای اجتماعی باشیم. این موضوع تحت حوزه گستردهتری با نام گیمیفیکیشن در بازاریابی شناخته میشود. شبکههای اجتماعی گوناگون از جمله توئیتر و اینستاگرام نیز قابلیتهای زیادی در این زمینه فراهم کردهاند. طراحی چالشی جذاب و سرگرمکننده و دعوت از مخاطبان برای شرکت در آن میتواند کمک زیادی به جذب مخاطبین بیشتر در شبکههای اجتماعی کند. میتوانید برای برندگان چالش نیز جوایز و هدایای مختلفی تدارک ببینید.
ویدئو
استفاده از ویدئوهای جذاب و منحصر به فرد میتواند به تنهایی آینده کسب و کار شما را دگرگون کند. این نوع محتوا از طرفداران زیادی برخوردار است. تیمهای تولید محتوای ویدئویی نیز همواره دست به ابداعات و خلاقیتهای بیشتر برای افزایش اثرگذاری و کیفیت این نوع محتوا میزنند. نکته قابل توجه درباره این نوع محتوا کم بودن هزینه تولید آن با توجه به افزایش کیفیت دوربینهای گوشیهای تلفن همراه است. توجه داشته باشید که معمولاً ایده تولید محتوای ویدئویی اهمیت بیشتری نسبت به میزان کیفیت آن دارد. بدین ترتیب اگر ایده جذابی در این زمینه دارید بهتر است همین حالا دست به کار شده و دوربین گوشی خود را روشن کنید.
کتاب الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی از دیگر انواع محتوا در شبکههای اجتماعی هستند که روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا میکنند. انتشار کتابهای الکترونیکی میتواند ارزش و اعتبار زیادی برای کسب و کار شما به ارمغان آورد. کتابهای الکترونیکی میتوانند در هر موضوعی به ویژه آموزشهای رایگان در زمینه کسب و کارتان باشند. این نوع محتوا میتواند نمایانگر تخصص شما در حوزه فعالیتتان نیز باشد.
نکات و عوامل موثر بر تولید محتوا در شبکه های اجتماعی چیست؟
با وجود آنکه سوشال مدیاها امروزه از جایگاه ویژهای در زمینه بازاریابی و جذب مخاطبان برخوردار هستند؛ هیچگاه نباید از نکات و اصول مربوط به تولید محتوا در شبکههای اجتماعی غافل شد. متاسفانه کسب و کارهای زیادی وجود دارند که علارغم حضور طولانی مدت در انواع شبکههای اجتماعی همچنان موفقیتی کسب نکرده و قادر به افزایش تعداد مخاطبان خود نبودهاند.
متخصصان و فعالان سلام محتوا در زمینه تولید محتوا برای سوشال مدیا به خوبی با نکات و اصول مربوط به آن آشنایی داشته و قادرند در کمترین زمان بیشترین رشد و موفقیت را برای کسب و کارهای کوچک به ارمغان آورند. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که هر یک از شبکههای اجتماعی موجود خصوصیات و ویژگیهای مخصوص به خود را دارند که باید در تولید محتوا به آنها دقت داشت. برخی از نکات مهم در زمینه تولید محتوای جذاب در شبکههای اجتماعی عبارت است از:
از استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی چیست؟
یکی از مهمترین نکاتی که باید در تولید محتوا برای سوشال مدیا به آن توجه داشته باشید استراتژی محتوایی است. استراتژی شبکههای اجتماعی این امکان را به بازاریابان محتوا میدهد که با نحوه ایجاد برند تجاری آشنایی بیشتری پیدا کرده و درآمد بیشتری را به ارمغان آورند. استراتژی شبکههای اجتماعی باید با استراتژی بازاریابی محتوا یکسان باشد تا بهترین نتیجه را تضمین کند. از جمله عناصر کلیدی و مهم در استراتژی محتوا در شبکههای اجتماعی میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- اهداف کسب و کار
- مخاطبان هدف
- متن محتوا
- تاکتیکهای انتشار محتوا
- سنجش میزان نزدیکی به هدف
بهتر است اشاره داشته باشیم که معمولاً استراتژی شبکههای اجتماعی با همکاری متخصصان و صاحبان کسب و کار تهیه و تنظیم میشود. تمام افراد فعال در زمینه تولید محتوا در شبکههای اجتماعی باید تا پایان کار خود از استراتژی تبعیت کرده و تنها در صورت لزوم یا تغییر شرایط استراتژی را بهبود دهند.
زمانهای مناسب محتوای شبکه های اجتماعی چیست؟
از دیگر نکات بسیار مهمی که بسیاری از کسب و کارها به آن توجهی ندارند زمان مناسب برای بارگذاری محتوا است. مخاطبان هر یک از شبکههای اجتماعی در روزها و زمانهایی خاص حساب کاربری خود را بررسی کرده و به فعالیت در سوشال مدیا محبوب خود میپردازند. واضح است که انتشار محتوا در زمانهای پرترافیک میتواند شانس بیشتری برای دیده شدن شما به همراه داشته باشد.
زمان مناسب برای انتشار محتوا به نوع شبکه اجتماعی، زمینه فعالیت کسب و کار شما، و همچنین مخاطبان هدفتان بستگی خواهد داشت. به طور مثال اگر مخاطبان هدف شما کارمند هستند، بهتر است محتواهای خود را در زمان صبح منتشر نکنید. زیرا کارمندان معمولاً عصر یا شب به شبکههای اجتماعی خود سر میزنند. متخصصان بازاریابی محتوای شبکههای اجتماعی در سلام محتوا میتوانند به خوبی زمان مناسب برای انتشار محتواهای گوناگون را تعیین کنند.
تکرار محتوا در شبکه های اجتماعی چیست؟
گاهی ممکن است بخواهید در محتوای خود بر روی یک کلمه کلیدی خاص متمرکز شوید. بسیاری از افراد در این زمان دچار اشتباه تکرار میشوند و کلمه مورد نظر را بیش از اندازه به کار میبرند. تکرار کلمات و ایدههای مورد نظر آسانترین راه برای انتقال پیام به مخاطبان است؛ اما این روش هیچگاه نتایج مناسبی در پی نخواهد داشت. سعی کنید محتوایی جذاب بنویسید و هیچگاه کلمات و عبارات مختلف را بیش از حد تکرار نکنید. علاوه بر این بهتر است محتواهایی کاملا یونیک و جدید منتشر کنید تا مخاطبان به مطالعه بیشتر مطالب صفحه اجتماعی شما تشویق شوند.
از کیفیت تصاویر و ویدئوها غافل نشوید
از دیگر نکات مهم برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی توجه به کیفیت تصاویر و ویدئوها است. اگر میخواهید مخاطبان شما از خواندن مطالب طولانی خسته نشده و توجه بیشتری از خود نشان دهند باید از تصاویر بزرگتر و با کیفیت بیشتری استفاده کنید. به کار بردن عکسهای جالب به طور قطع خوانندگان را به مطالعه متن مربوطه تشویق خواهد کرد. نه تنها استفاده از تصاویر، بلکه استفاده از دیگر عناصر گرافیکی نیز اهمیت زیادی دارد.
سعی کنید از تصاویر بزرگ با رزولوشن بالا استفاده کنید که با مطلب مورد نظر مرتبط نیز باشند. تحقیقات انجام شده نشان میدهند که استفاده از تصاویر باکیفیت در شبکه اجتماعی فیسبوک موجب افزایش میانگین 53 درصدی اشتراکگذاریها شده است. علاوه بر این استفاده از تصاویر موجب افزایش 40 درصدی تعداد کامنتها نیز شده است. میتوانید برای تاثیرگذاری بیشتر از تصاویر مخصوصی که خود تهیه و طراحی کردهاید نیز استفاده کنید.
بهترین شبکه های اجتماعی چیست؟
همانطور که میدانید امروزه انواع گوناگونی از شبکههای اجتماعی در سرتاسر دنیا وجود دارند که هر یک مخاطبان مخصوص خود را دارند. بسیاری از کاربران اینترنتی هر روزه به شبکههای اجتماعی محبوب خود سر میزنند تا از اخبار روز مطلع شده و مطالب مورد علاقه خود را مطالعه کنند. در میان تمام شبکههای اجتماعی موجود تعدادی از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و کاربران بیشتری نیز دارند. واضح است که فعالیت در این شبکههای اجتماعی محبوب میتواند تاثیر بیشتری بر رشد و توسعه کسب و کار شما داشته باشد.
بهتر است هیچگاه فرصت طلایی تولید محتوا در شبکههای اجتماعی تاپ و محبوب را از دست ندهید. البته به خاطر داشته باشید که تکنیکهای تولید محتوا و جذب مخاطب در هر یک از سوشال مدیاها متفاوت بوده و نیازمند تجربه مخصوص به خود است. به همین دلیل هم توصیه میشود که برای این کار به بهترین و با تجربهترین مجموعههای تولید محتوا مراجعه کنید. از جمله بهترین شبکههای اجتماعی در سرتاسر دنیا میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- تلگرام
- اینستاگرام
- پینترست
- توییتر
- فیسبوک
- یوتیوب
- آپارات
- لینکدین
- دریبل