انیمیشین چیست؟

انیمیشین چیست؟ گاهی وقت ها ممکن است در جمعی نشسته باشید که وقتی تلویزیون شروع به نشان دادن برنامه کودکی (Animation) می کند همه سر ها به سمت آن می چرخند. برنامه کودک هایی که بهتر است بگوییم برنامه بزرگ تر ها تا برنامه کودک. نام اصلی برنامه کودک انیمیشن می باشد.

به نظر شما انیمیشن در چه جاهایی استفاده می شود؟

فیلم ، تبلیغات ، بازی های کامپیوتری تنها بخشی از استفاده های رایج Animation است. اما می خواهیم در مورد خود Animation حرف بزنیم که چگونه ساخته می شود.

انیمیشین چیست؟ ساخت یک انیمیشن ساده

چند ورق کاغذ را روی هم بگذارید. بر روی اولین ورق یک آدمک ساده بکشید. بر روی ورق بعدی همان آدمک را بکشید با این تفاوت که دست آن کمی بالاتر نسبت به نقاشی قبلی است. همینطور به کشیدن ادامه دهید تا دست آدمک به سرش برسد. به همین سادگی شما یک انیمیشن سنتی ساخته اید و اگر شروع به ورق زدن کنید آدمک شما شروع به حرکت می کند. همانطور که گفتیم این روش سنتی ساخت Animation است که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت می کنیم.

تعریف کامل تری از انیمیشین چیست؟

اگر بخواهیم تعریف کامل تری از Animation داشته باشیم باید بگوییم شیوه ای است که در آن عکس ها به صورت تصاویر متحرک ظاهر می شوند ، به اصطلاح به این کار فریم به فریم اجرا کردن می گویند که به هر عکس یک فریم گفته می شود.

روش های ساخت انیمیشین چیست؟

شاید با خود بگویید Animation کاراکترهایی ساخته شده است که شروع به حرکت می کنند و مانند بازیگران فیلم نقشی را بازی می کند. اما انیمیشن می تواند توسط روش های دیگری نیز ساخته شده باشد و ممکن است در آن حتی از یک کاراکتر هم استفاده نشده باشد. برای مثال برخی Animation هایی که به شیوه استاپ موشن ، موشن گرافیک و غیره ساخته می شوند. در ادامه با برخی از روش های ساخت انیمیشن ها آشنا می شویم.

انیمیشن کامپیوتری چیست؟

همانطورکه گفتیم تمامی Animation ها از عکس هایی تشکیل شده اند که پشت سر هم با سرعت معینی به نمایش در می آیند و ما آن را به صورت فیلم مشاهده می کنیم. انیمیشن کامپیوتری هم فرایندی است که از کامپیوترها برای ساخت تصاویر متحرک دیجیتالی استفاده می کنند. این نوع از Animation ها می توانند ۲ بعدی و یا ۳ بعدی باشند.

انیمیشن های ۳ بعدی مراحل مختلفی را طی می کنند. مانند :
  • طراحی و ساخت مدل کاراکتر و اشیا (Character Design & Modeling)
  • تکستچرینگ (Texturing)
  • ریگینگ (Rigging)
  • انیمیتینگ (Animating)
  • سیمیولیشن (Simulation)
  • رندرینگ (Rendering)

می توان گفت Animation های ۲ بعدی هم از این روش ها پیروی می کنند اما به نوعی دیگر که گاهی وقت ها حتی ممکن است زمانبر تر از نوع ۳ بعدی خود باشد. موشن گرافیک نوعی انیمیشن ۲ بعدی است که همانطور که گفتیم می توان در آن از کاراکتری استفاده نکرد، مانند موشن گرافیک های تبلیغاتی. موشن گرافیک می تواند ۳ بعدی هم باشد و در آن از مدل های ۳ بعدی نیز استفاده نمود.

انیمیشین چیست؟ سبک سنتی

در Animation های سنتی تصاویر به صورت دستی بر روی یک جسم فیزیکی کشیده می شوند و فریم به فریم به نمایش در می آید. این تکنیک تا زمان آمدن انیمیشن های کامپیوتری، شکل غالب انیمیشن در سینما بود. امروزه استفاده از این روش کمتر شده اما هنوز هم برخی ها از این روش استفاده می کنند.این سبک در نوع خود ویژه بوده و طرفداران به نسبت زیادی هم دارد. شاید بتوان گفت که بیشتر ما دیدن Animation را از نوع سنتی آن شروع  کردیم.

استاپ موشن چیست؟

استاپ موشن نوعی انیمیشن است که در آن اشیای فیزیکی (مثل خمیر بازی) با  اندازه های کوچک بین فریم های عکس به صورت جداگانه دستکاری می شوند. این تغییرات به گونه ای است که، هنگام پخش فریم ها به نظر می رسد اشیا به صورت مستقل درحال حرکت هستند.

استاپ موشن زیر مجموعه هایی دارد که از روش کلی استاپ موشن پیروی می کنند اما به طور متفاوت که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

کِلی انیمیشن (Clay Animation)

در ساخت کلی Animation از ماده ای به اسم کِلی تون و یا می توان گفت همان خمیر بازی استفاده می شود. با استفاده از این مواد کاراکتر و اشیا مورد نظر خود را ساخته و در هر فریم شکل آنها را تغییر می دهند به طوری که در نهایت ما آنها را بصورت فیلمی که هر کاراکتر به خودی خود حرکت می کند می بینیم.

کات اوت انیمیشن (Cutout Animation)

در کات اوت Animation از کاراکتر های فِلت که از کاغذ ساخته شده اند استفاده می شود و برای بک گراند هم از متریال هایی مانند کاغذ , پارچه سفت , کارت و یا حتی عکس استفاده می شود.

آبجکت انیمیشن (Object Animation)

آبجکت Animation همانطور که از اسمش پیداست در ساختش از اشیا استفاده می شود و هیچ یک از کاراکتر ها , بک گراند و غیره دست کشیده نیستند مانند اسباب بازی , بلوک ها , عروسک و غیره.

پیکسیلیشن انیمیشن (Pixilation)

روند ساخت Animation پیکسل کمی متفاوت تر از روش های بیان شده است از این لحاظ که از بازیگر های واقعی در هر فریم بجای اشیا استفاده می شود. مانند روش های دیگر هر بازیگر از یک ژست شروع می کند و در هر فریم ژست خود را تغییر می دهد. بازیگر به نوعی عروسک زنده استاپ موشن تبدیل می شود.این ۴ نوع انیمیشن از روند استاپ موشن پیروی می کنند و می توان گفت که معروف ترین عضو های استاپ موشن هستند.