تکنولوژی

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان (Native) به تبلیغاتی گفته می‌شود که از نظر ظاهری تفاوتی با محل نمایش تبلیغ ندارند. به این ترتیب، مخاطب احساس نمی‌کند با تبلیغ طرف است و این پیشنهاد را پیشنهادی از سمت سایت یا اپلیکیشن میزبان می‌بیند.ممکن است وارد یوتیوب شوید و در بالای صفحه چند ویدئو ببینید. اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، احتمالاً آن برچسب «Ad» را زیر یکی از پیشنهادها خواهید دید. این یک تبلیغ همسان است که شبیه ویدئوهای پیشنهادی یوتیوب در کنار آن‌ها قرار گرفته است.

فایده استفاده از تبلیغات همسان چیست؟

طبق آمار و تجربه، تبلیغات همسان بازدهی و اثربخشی بیشتری دارند؛ ولی چرا؟ شاید مهم‌ترین دلیل پشت این قضیه، هماهنگی بین ظاهر آن‌ها با سایر عناصر صفحه است. برخلاف سایر تبلیغات، تبلیغات نیتیو مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی‌کنند.

مثلاً فرض کنید در حال تماشای سریال موردعلاقهٔ خود، یک زیرنویس بزرگ زیر سریال نمایش داده شود یا همه‌چیز برای پخش تبلیغ متوقف شود. چقدر آزاردهنده است؟

حتی برخی افراد به‌طور طبیعی چشم خود را روی تبلیغات می‌بندند و به آن‌ها توجه نمی‌کنند. حالا فکر کنید محتوای تبلیغاتی مثل همان محتوایی باشد که در حال خواندن است. از روی آن رد می‌شود؟

شما می‌توانید تبلیغ خود را در هر کجا نمایش دهید. برای مثال، در پست بلاگ یک باکس شبیه باکس‌های مقالهٔ پیشنهاد بگذارید؛ ولی با این تفاوت که اگر کاربر روی آن کلیک کند، به مقاله‌ای در سایت دیگر هدایت می‌شود.

تبلیغات همسان چیست؟

خوب است بدانید طبق تجربه، حتی وقتی کاربران متوجه می‌شوند محتوا، تبلیغاتی است، باز هم روی آن کلیک می‌کنند. دلیل آن هم، ترکیب شدن با محتوای صفحه و خلق تجربۀ کاربری مناسب است.اگر در توییتر فعالیت کرده باشید، می‌دانید خود توییتر برخی توییت‌ها را به‌طور تصادفی و بر اساس فعالیت شما در فید اصلی نمایش می‌دهد. به همین دلیل، خیلی‌ها این تبلیغات را هم همان توییت‌هایی می‌بینند که توییتر برای آن‌ها انتخاب کرده است.

تبلیغات همسان چیست؟ موفقیت در تبلیغات زمانی رخ می‌دهد که شما مشتری را فریب ندهید و آن‌ها را عصبانی نکنید؛ چیزی که با تبلیغات همسان رقم می‌خورد!

انواع تبلیغات همسان چیست؟

1. تبلیغات همسان تصویری

معمولاً در سایت‌های پربازدید (مثلاً در صفحهٔ اصلی یا انتهای مقاله‌ها) بخشی با عنوان «مطالب پیشنهادی»، «از سراسر وب» یا «پیشنهاد روز» پیدا خواهید کرد. تمام پیشنهادهای این بخش تبلیغ‌های همسان کسب‌وکارهاست.

تبلیغات همسان چیست؟

2. تبلیغات متنی در سایت‌های پربازدید

این نوع هم در صفحات سایت‌های پربازدید مثل طرفداری قرار می‌گیرد؛ ولی به‌صورت متنی است و تصویری همراه آن نیست. از نظر ظاهری دیگر هیچ تفاوتی با سایر عناصر صفحه ندارد.

تبلیغات همسان چیست؟

3. رپورتاژ

به مطلبی که در یک سایت پربازدید مثل سایت‌های خبری، با هدف هدایت مخاطب در یک مسیر مشخص و دعوت از او به انجام اقدامی خاص قرار داده می‌شود، رپورتاژ می‌گویند.

تبلیغات همسان چیست؟

در رپورتاژ هم هدف این است که مطلب حالتی تبلیغاتی نداشته باشید. فقط در خلال متن و به‌صورت نامحسوس، لینکی به سایت یا صفحه‌ای که مدنظرتان است، می‌دهید. گاهی اوقات، حتی لینک هم داده نمی‌شود و از مخاطب خواسته می‌شود با مجموعه تماس بگیرد.

تبلیغات همسان چیست؟

4. تبلیغات در گوگل

یکی دیگر از انواع تبلیغات همسان که همان اول معرفی کردیم، تبلیغات در گوگل است. تبلیغ شما در این حالت هیچ تفاوتی به‌غیر از یک برچسب «Sponsored» یا «AD» با سایر نتایج ارگانیک ندارد.

تبلیغات در گوگل بر اساس کلمه کلیدی است. به این شکل که شما ابتدا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمت خود آماده می‌کنید. پس از آن، اگر کاربر عبارتی شبیه به لیست شما جست‌وجو کند، بالا یا پایین صفحهٔ نتایج ظاهر می‌شود.

تبلیغات همسان چیست؟

5. تبلیغات در ایمیل

تبلیغات همسان با استفاده از ایمیل، به‌ دو صورت امکان‌پذیر است. اولی تبلیغات در جیمیل است.

تبلیغات همسان چیست؟

6. تبلیغات همسان در اپلیکیشن

این شکل از تبلیغات، از نظر ظاهری (مثلاً رنگ و فونت) با سایر عناصر اپلیکیشن فرق ندارد.

البته انواع تبلیغات همسان در این ۶ نوع که معرفی کردیم، خلاصه نمی‌شود. برای مثال، برخی محتواها در لینکدین با درخواست تبلیغ‌کننده منتشر می‌شوند. جنس محتوا و لحن آن مثل پست‌هایی است که منتشرکننده تا قبل از آن منتشر کرده است. اغلب اوقات، با بیان داستانی جذاب، سعی می‌کنند دست روی نیاز و مشکل مخاطب بگذارند. پس از آن، با معرفی محصول یا خدمت به‌عنوان راهکاری کاربردی و مفید، مخاطب خود را به‌سمت تبلیغ‌کننده سوق می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *