تولید محتوا چیست؟ به انتشار هر مطلبی که حاوی پیام مهمی برای انتقال باشد، تولید محتوا یا محتواسازی گفته می‌شود. محتواسازی دارای مراحل مختلفی است و می‌تواند اهداف متفاوتی را نیز به دنبال داشته باشد. در واقع اگر بخواهیم به کاربرد محتواسازی اشاره کنیم باید سراغ دنیای تبلیغات برویم. تبلیغات باعث افزایش دیده شدن یک کسب و کار می‌شود و به قولی شاهراهی مهم برای معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. در گذشته از روش‌های تبلیغاتی سنتی برای معرفی یک کسب و کار استفاده می‌شد که در نهایت به چاپ بنر خلاصه می‌شد. اما امروزه با استفاده از بستر اینترنت و ابزار دیجیتال و در واقع دنیای دیجیتال مارکتینگ به معرفی کسب و کار پرداخته می‌شود. به همین دلیلی امروزه تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ حرف اول دنیای تبلیغات به حساب می‌آید و به عنوان خط مقدم معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. در گذشته با استفاده از روش‌های تبیلغاتی گذشته، صاحبان کسب و کار نمی‌توانستند رضایت طولانی مدت و دو طرفه مخاطب را به دنبال داشته باشند.

اهمیت تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی؟

شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از جمله ابزارهای بسیار مهم در بازاریابی و بهینه‌سازی سایت‌های اینترنتی دانست. شبکه‌های اجتماعی دارای پتانسیل‌های بزرگی هستند که می‌توانند به مدیران کسب و کارها کمک کنند به سود حداکثری دست پیدا کنند. اهمیت تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی آنچنان زیاد است که می‌توان آن را به گنجینه‌ای از طلا برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک تشبیه کرد. بسیاری از مخاطبان کسب و کار شما را دنبال می‌کنند زیرا به محتوای آن علاقمند هستند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهترین وسیله برای رساندن محتواهای مفید و جذاب شما به مخاطبان باشند. علاوه بر این مخاطبان می‌توانند از طریق صفحه شما در شبکه اجتماعی به وبسایت یا وبلاگتان دسترسی پیدا کرده و تبدیل به یکی از مشتریان وفادارتان شوند. بدین ترتیب استفاده از این فرصت طلایی می‌تواند شرایطی شگفت‌انگیز برای افزایش ترافیک و فروش کسب و کار شما باشد.

از تولید محتوا تا بازاریابی محتوا

فکر می‌کنید چرا نصرت گوکچه نزدیک ۴۰ میلیون فالوور در اینستاگرام دارد اما فرضاً شوهر عمه شما که کلی هم ادعای آشپزی دارد، تعداد فالوورهایش از ۲۰۰ تا بیشتر نمی‌شود؟

نقطه تمایز اصلی بین اکبر که عکس‌های خود را در حال کباب زدن در صفحه اینستاگرام منتشر می‌کند با سرآشپز معروف نصرت گوکچه در هدف و چگونگی تولید محتوا است.

  • اولاً افراد یا کسب‌وکارها از تولید محتوا برای اهدافی مثل کسب درآمد، بازاریابی، برندینگ و فروش استفاده می‌کنند.
  • دوماً، هر محتوایی نمی‌تواند در راه رسیدن به این اهداف کمک کند. به زبان ساده هر محتوایی محتوا نیست.

تولید محتوا فقط یک مرحله از چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است.

چرخه‌ای که به ترتیب شامل مراحل زیر است:

  1. هدف‌گذاری
  2. تدوین استراتژی محتوا
  3. تولید محتوا
  4. توزیع
  5. تحلیل
  6. اصلاح و به‌روزرسانی

فقط خلق محتوا بدون بقیه مراحل فایده زیادی ندارد. مثل این است که دویدن روی تردمیل بدوید، انرژی مصرف کنید اما به هیچ جایی نمی‌رسید.

تولید محتوایی مفید است که بتواند برای شما درآمدزایی کند یا بتوانید به واسطه آن تغییری در دنیای اطرافتان ایجاد کنید.