Table of Contents
Toggleسئو چیست؟
سئو چیست؟ سئو (SEO) یا بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستوجو (Search Engine Optimization)، مجموعهای از برنامهریزیها، استراتژیها و فرایندهای فنی و محتوایی است که باعث میشود صفحههای وبسایت در صفحه نتایج موتورهای جستوجو رتبههای بالاتری داشته باشند. رسیدن به این رتبههای برتر و حفظ آنها نیاز به یک تلاش دائمی دارد چون رقبای شما نیز برای این رتبهها تلاش میکنند. پس بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستوجو، یک فرایند ادامه دار است.
هنگامیکه در دنیای وسیع اینترنت حرکت میکنید و به دنبال اطلاعات، محصولات یا خدمات هستید، قطعا به موتورهای جستوجو مانند Google برای هدایت در مسیر درست متکی هستید. موتورهای جستوجو به قطب نمای مدرن تبدیل شدهاند و ما را در هزارتوی وبسایتها و محتوای آنلاین راهنمایی میکنند. با این حال، آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه برخی از وبسایتها در بالای نتایج جستوجو ظاهر میشوند در حالی که برخی دیگر در رتبهها و صفحههای پایینتر مدفون هستند؟ پاسخ در حوزه بهینهسازی موتورهای جستوجو یا SEO نهفته است.
سئو در دنیای امروز بیش از همیشه به یک الزام برای کسبوکارها تبدیل شده است. دانش سئو و پیادهسازی اصولی آن، یکی از مهمترین ابزارهای پیروزی در رقابت برای فروش بیشتر است. در این مسیر ابتدا باید با اصول اولیه و سپس روندهای بهروز سئو آشنا باشید.
تعریف و مبانی سئو چیست؟
سئو در هسته خود، یک رشته چند وجهی محسوب میشود که شامل بهینهسازی جنبههای مختلف یک وبسایت برای بهبود دیده شدن آن در صفحه نتایج موتورهای جستوجو (SERP) است. هدف اولیه سئو، افزایش ترافیک ارگانیک (غیر پولی) به یک وبسایت است و این امر را از طریق ترکیبی از استراتژیها و تکنیکها به دست میآورد.
اصول اساسی سئو عبارتند از:
۱. ارتباط معنایی محتوا و هدف
موتورهای جستوجو تلاش میکنند تا مرتبطترین نتایج را برای درخواستها به کاربران ارائه دهند. سئو تضمین میکند که محتوای یک وبسایت با هدف جستوجوی مخاطبان آن مطابقت دارد.
۲. قابلیت خزیدن Crawlability
موتورهای جستوجو، ربات های خودکار، معروف به خزنده crawler یا کراولر را برای کاوش در وب و فهرست صفحات وب ارسال میکنند. با بهینهسازی فنی، مطمئن میشوید که این رباتها میتوانند به راحتی به محتوای سایت دسترسی داشته باشند و آن را فهرست کنند.
۳. تجربه کاربری User Experience
انواع سئو فقط مربوط به موتورهای جستوجو نیست. ایجاد تجربه بهتر برای بازدیدکنندگان وبسایت هم در این فرایند دخیل است. برخی از این موارد شامل بارگذاری سریع، سازگاری با موبایل و ناوبری آسان است.
۴. محتوای با کیفیت
محتوا در دنیای سئو پادشاه است. محتوای باکیفیت، آموزنده و جذاب، نه تنها بازدیدکنندگان را جذب میکند، بلکه بک لینک نیز به دست آورده و رتبه جستوجو را افزایش میدهد.
تکامل تاریخی موتورهای جستوجو سئو چیست؟
برای درک واقعی اهمیت سئو، باید بدانیم موتورهای جستوجو در طول سالها چگونه تکامل یافتهاند. داستان موتورهای جستوجو به روزهای اولیه اینترنت برمیگردد، زمانی که پیشگامانی مانند Archie و Gopher فایلها و دایرکتوری ها را ایندکس میکردند. با این حال، راه اندازی گوگل در سال ۱۹۹۸ بود که یک لحظه مهم در تاریخ جستوجو را رقم زد.
الگوریتم نوآورانه PageRank سئو گوگل، نحوه رتبهبندی صفحات وب توسط موتورهای جستوجو را متحول کرد. PageRank به جای تکیه صرف بر تطابق کلمات کلیدی، تعداد و کیفیت پیوندهایی را که به یک صفحه اشاره میکنند، در نظر گرفت که نتایج دقیقتر و مرتبطتری ارائه میداد.
از آن زمان، موتورهای جستوجو به تکامل خود ادامه دادند. آنها باهوشتر، شهودیتر و قادر به درک پرسشهای زبان طبیعی شدهاند. این تکامل، سئو را به یک روش همیشه سازگار تبدیل کرده است که در آن به روز ماندن با الگوریتمهای موتورهای جستوجو ضروری است.
نقش کلمات کلیدی در سئو چیست؟
کلمات کلیدی، بلوکهای سازنده سئو هستند. آنها کلمات و عباراتی هستند که کاربران هنگام جستوجوی اطلاعات وارد موتورهای جستوجو میکنند. تحقیق درست کلیدواژه، سنگ بنای یک استراتژی موفق SEO است. این فرایند شامل شناسایی کلمات کلیدی و عباراتی است که بیشترین ارتباط را با محتوا و مخاطب هدف شما دارند.
هنگامیکه این کلمات کلیدی را شناسایی کردید، باید به صورت استراتژیک در عناصر مختلف وبسایت شما و خصوصا سئو محتوا ادغام شوند، از جمله:
۱. عنوان
عنوان یک صفحه وب، یک عنصر حیاتی برای موتورهای جستوجو برای درک موضوع و ارتباط آن است.
۲. توضیحات متا
این خلاصههای مختصر، در نتایج جستوجو ظاهر میشوند و میتوانند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارند.
۳. تگهای هدر
استفاده صحیح از تگهای هدر (H1، H2، H3 و غیره) به ساختار محتوا کمک میکند و اهمیت بخشهای مختلف آن را نشان میدهد.
۴. بدنه محتوا
به طور طبیعی، گنجاندن کلمات کلیدی در محتوای شما برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب ضروری است، البته باید از استفاده بیش از حد از کلمههت خودداری کنید چون میتواند تأثیر منفی داشته باشد.
۵. آدرس صفحهها
URLهای مناسب که حاوی کلمات کلیدی هستند، به کاربران و موتورهای جستوجو کمک میکنند محتوای صفحه را درک کنند.
۶. متن جایگزین تصویر یا Alt
متن جایگزین، توصیفی متنی برای تصاویر است که نه تنها دسترسی را بهبود میبخشد، بلکه در هنگام استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، به سئو کمک میکند.