افیلیت مارکتینگ چیست؟ این سیستم که با نامهایی همچون همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته میشود، یکی از روشهای مرسوم است که پیشتر به صورت سنتی در فضای آفلاین انجام میشد و حالا در دنیای آنلاین نیز به شکل گستردهای پیاده میشود. در این نوع تبلیغات، یک واسطه به عنوان بستر نشر لینک مورد نظر فعالیت میکند و در ازای تحقق اهداف مشخص شده درصدی را میگیرد. با توجه به شاخصهایی که تعریف میشود اگر فروش موردنظر رخ دهد، ناشر تبلیغات هزینه خود را دریافت میکند.
آمازون اولین سایتی بود که این سیستم را در سال 1996 راهاندازی کرد و هنوز این سیستم ادامه دارد. شاید تصور کنید آمازون خیلی پورسانت میدهد، اما این مبالغ در ازای فروشی که اتفاق میافتد بسیار ناچیز است.
Table of Contents
Toggleکار کرد افیلیت مارکتینگ چیست؟
شاید به نظر برسد عملکرد این سیستم خیلی پیچیده است، ولی در واقع اینگونه نیست و ساز و کار کاملا مشخصی دارد. بسیاری از فروشگاههای اینترنتی و برندهای مختلف هستند که به واسطه این شیوه قصد دارند فروش خود را افزایش دهند. از سوی دیگر سایتهایی هم وجود دارند که بهواسطه بازدیدکنندگان خود برای تامین بخشی از هزینهها، به عنوان ناشر تبلیغات فعالیت میکنند.
افیلیت مارکتینگ میتواند به شکلهای مختلفی باشد که در ادامه توضیح میدهیم، اما در مورد عملکرد آن باید بگوییم سایت تبلیغ دهنده که به نام merchant نیز شناخته میشود، تبلیغات خود را به صورت بنری یا متنی به سایت منتشر کننده تبلیغات میدهد. در ادامه در ازای کلیک کاربرانِ سایت ناشر روی لینک مورد نظر یا خرید محصول مشخصشده از سایت فروشنده، هزینه یا درصدی به سایت ناشر پرداخت میشود.
افیلیت مارکتینگ چیست؟
این روش میتواند به صورت توافق و قرارداد دو طرفه میان تبلیغ دهنده و ناشر تبلیغات انجام شود، یا سایتهای ناشر میتوانند در سیستم افیلیت مارکتینگ سایت فروشندگان ثبت نام کنند و لینکهای مشخص را در سایت خود قرار دهند.
به طور کلی این روش سه بازیگر اصلی دارد:
- فروشندگان محصولات: این گروه در واقع سایتها و کسبوکارهایی هستند که میخواهند از طریق بازاریابی پورسانتی میزان فروش خود را افزایش دهند.
- ناشر تبلیغات: سایتهای منتشر کننده تبلیغات به عنوان بستر اصلی نشر افیلیت مارکتینگ شناخته میشوند که در ازای قراردادن بنرها و لینکهای موردنظر در سایت خود که منجر به کلیک کردن و فروش محصول موردنظر میشود، درصدی میگیرند.
- کاربران یا مشتریان: کاربران یا مشتریان در واقع افرادی هستند که روی لینکهای مورد نظر در سایت ناشر کلیک میکنند. گاهی کاربران با کلیک روی لینک، دنبال خرید محصول نیستند و ممکن است بخواهند از سایت ناشر امتیازی دریافت کنند.
انواع همکاری در فروش در افیلیت مارکتینگ چیست؟
با اینکه سیستم افیلیت مارکتینگ از نظر عملکرد فرآیندی کاملا مشخص و ساده دارد، ولی میتوان آن را به روشهای مختلفی پیادهسازی کرد. از این رو سیستمهای پرداخت کمیسیون و پورسانت مختلفی در نظر گرفته شده است تا ناشران بتوانند درآمدهای مختلفی داشته باشند و سایت تبلیغدهنده نیز به خواستههای مختلف خود برسد.
پرداخت به ازای هر عمل (CPA) در افیلیت مارکتینگ چیست؟
همانطور که در تبلیغات کلیکی هم بحث کرده بودیم یکی از روشهای متداول سیستم پرداخت به ازای عمل یا Cost Per Action است. در تبلیغات cpa که نسبت به روشهای دیگر نرخ تبدیل بیشتری دارد و دقیقتر است، تنها زمانی هزینه پرداخت میشود که اقدام موردنظر تبلیغدهنده رخ داده باشد. حال این عمل میتواند خرید محصول، پرکردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، دانلود اپلیکیشن، لایک کردن، کامنت گذاشتن و… باشد.
گاهی برخی موارد را به سادگی میتوان محاسبه کرد و در بعضی از موارد مانند فعالیت و مشارکت در شبکههای اجتماعی سخت و پیچیده خواهد بود.افیلیت مارکتینگ چیست؟
پرداخت به ازای هر فروش (CPS) در افیلیت مارکتینگ چیست؟
بدون شک پرداخت به ازای هر فروش یا Cost Per Sale یکی از مهمترین و پرکاربردترین شیوههای پرداخت است. چراکه تبلیغ دهنده به دنبال این است که سایت ناشر برای او مشتری واقعی بفرستد تا فروش آنها بیشتر شود. در مورد پورسانت به ازای فروش معمولا درصدها بین 4 تا 10 درصد از فروش کل است که بستگی به اعتبار برند تبلیغ دهنده دارد.
افیلیت مارکتینگ چیست؟
پرداخت به ازای هر لید (CPL) در افیلیت مارکتینگ چیست؟
سرنخ یا به اصطلاح مشتریان بالقوه که هنوز تبدیل به مشتریان بالفعل نشدهاند، اهمیت زیادی دارند و به آنها لید (Lead) نیز گفته میشود. بسیاری از سایتهای مختلف و برندهای کوچک و بزرگ تلاش میکنند با روشهای مختلف لیدهای ارزشمند جمعآوری کنند. در این حالت کاربران هدف باید روی لینک تعریف شده کلیک کنند و وارد صفحه فرود موردنظر شوند.
سپس با انجام اقدام موردنظر مانند عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، ثبت نام، ثبت ایمیل یا ثبت موبایل، پورسانتی به سایت ناشر پرداخت میشود. این روش در مواردی جواب میدهد که امکان فروش سریع محصول وجود ندارد و برای اینکه کاربران تبدیل به مشتری شوند باید زمانی صرف برقراری ارتباط و تبلیغات شود. در این حالت از روش پرداخت به ازای هر لید یا Cost Per Lead استفاده میشود.
پرداخت براساس نمایش آگهی (CPM) در افیلیت مارکتینگ چیست؟
این روش که در تبلیغات کلیکی نیز به آن اشاره کردیم به معنای پرداخت هزینه در ازای نمایش آگهی به هر 1000 کاربر منحصر به فرد است. در این روش که بیشتر مناسب برندسازی و معرفی محصولات است، در ازای نمایش آگهی به کاربران مبلغی به ناشر پرداخت میشود.
پرداخت به ازای کلیک (CPC) در افیلیت مارکتینگ چیست؟
پرداخت به ازای کلیک یا Cost Per Click، یکی دیگر از زیر مجموعههای تبلیغات کلیکی است و مانند CPM بیشتر برای آگاهی از برند (Awareness) کاربرد دارد، اما بهتر از CPM است؛ چراکه حداقل میدانید کاربران روی لینک موردنظر کلیک کردهاند.
پرداخت با تعرفه ثابت
در این روش کاملا مشخص است که ناشر در ازای قرار دادن تبلیغات روی سایت خود و کلیک کاربران مبلغ ثابتی دریافت میکند. البته پیشنهاد میشود فقط سراغ این روش نروید و از انواع شیوههای پرداخت به صورت ترکیبی استفاده کنید.