تکنولوژی

سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول چیست؟ آدم با شنیدن اسم «کنسول» یاد پلی‌استیشن و ایکس‌‌باکس می‌افتد ولی متاسفانه سرچ کنسول گوگل (وبمستر تولز سابق) هیچ ربطی به بازی ندارد.البته تماشای نمودارهای رو به بالا کم از لذت برنده شدن در یک بازی هیجان‌انگیز ندارد.اعداد و نمودارهایی که نشان می‌دهند چقدر وبسایت شما در گوگل موفق است و درست کار می‌کند.داستان سرچ کنسول از یک رابطۀ مهم و صمیمی شروع شد.

رابطه‌ دوستی و همکاری گوگل با صاحبان وبسایت‌ها. گوگل کاربرهای اینترنت را به وبسایت‌ها هدایت می‌کند و از آن طرف وبسایت‌ها درخواست‌هایی از گوگل دارند. این رابطۀ صمیمانه هر روز پیچیده‌تر می‌شود. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت برای صاحبان و کارشناسان وبسایت‌ها یک ابزار واسطه بسازد؛ این ابزار، سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) است.

سرچ کنسول چیست؟ سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب‌یابی می‌کند.

با سرچ کنسول گوگل عملکرد وبسایت در نتایج جستجو را می‌فهمیم، اگر خطا و اشتباهی رخ دهد اعلام می‌کند و اگر درخواستی مثل حذف یک صفحه از موتور جستجوی گوگل داشته باشیم با این ابزار آن را به گوش گوگل می‌رسانیم.

البته این رابطه همیشه مهربانانه نیست. اگر خطایی از شما سر بزند گوگل جریمه‌هایش را با سرچ کنسول اعلام می‌کند.

سرچ کنسول چیست؟

وبسایت‌هایی وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد ترافیک خود را از طریق جستجوی گوگل به دست می‌آورند. این منبع عظیم ترافیک به اندازه‌ای مهم است که کوچکترین اشتباهی می‌تواند یک کسب‌وکار را زمین بزند.

وبسایت‌ها می‌خواهند ترافیک ورودی از طرف گوگل را بیشتر کنند و گوگل هم از طرف دیگر می‌خواهد خدمات خودش را با کیفیت بهتری ارائه کند. این وسط یک نیاز مهم احساس می‌شود. ابزاری که بتواند نشان دهد کاربران با جستجوی چه عبارتی به وبسایت ما می‌رسند، چند درصد آنها روی نتایجی از وبسایت ما کلیک می‌کنند و احتمالاً چه مشکلاتی باعث شده وبسایت در نتایج دیده نشود.

گوگل که نمی‌توانست به میلیون‌ها وبسایت موجود در دنیا پشتیبانی تلفنی یا حضوری ارائه کند‍! به همین دلیل سرچ کنسول را ساخت.

حالا سرچ کنسول آماری کامل از کمیت و کیفیت حضور وبسایت‌ها اعلام می‌کند و چند تنظیم و کار مفید دیگر هم انجام می‌دهد.

ابزار بازرسی آدرس (URL Inspection) در سرچ کنسول چیست؟

بعد از overview به قسمت URL Inspection می‌رسیم. کاربرد ابزار بازرسی آدرس این است که وضعیت یک URL را بررسی کنیم. اگر صفحه‌ای در نتایج جستجو دیده نمی‌شود، احتمالاً هنوز ایندکس نشده یا مشکلی دارد که گوگل آن را ایندکس نمی‌کند.
جستجوی آدرس صفحه یا عنوان کامل آن در گوگل راحت‌ترین راه بررسی ایندکس شدن صفحه است. کافی است آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید بررسی کنید را در نوار بالایی سرچ کنسول یا همان ابزار بازرسی وارد کنید.

صفحه اصلی سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول چیست؟ در صفحه اصلی پنج بخش کلی می‌بینید. که با پایینتر رفتن در صفحه تمام آن‌ها قابل مشاهده است. بخش‌هایی مثل Performance، Indexing، Experience، Shopping و Enhancements.

به اضافه‌ی یک نوار در بالای صفحه برای بررسی آدرس صفحه‌ها، منوی سمت چپ و قسمت اصلی.

با وارد کردن آدرس صفحه‌ای از وبسایت در نوار بالایی اگر آدرسی ایندکس شده است وضعیت فعلی آن را نمایش می‌دهد و اگر نه می‌توانید درخواست ثبت کنید تا گوگل آن را بررسی کند.

موقع باز کردن سرچ کنسول، به صورت پیش‌فرض صفحه خانگی یا همان Overview را نمایش می‌دهد که شامل پنج گزارش است. گزارش‌ عملکرد (Performance)، وضعیت ایندکس (Indexing)، تجربه (Experience)، شاپینگ (Shopping) و ارتقا (Enhancements).

این گزارش‌ها هرکدام بخش مختص خودشان را در منو دارند. در ادامه تک تک این بخش‌های منو را از بالا تا پایین معرفی می‌کنیم.

صفحات ویدیو (Video Pages) در سرچ کنسول چیست؟

یکی دیگر از بخش‌هایی که در زیرمجموعه Indexing سرچ کنسول قرار دارد، صفحات ویدیو است که ممکن است برای بعضی‌ها نمایش داده شود و برای برخی دیگر نه. این بخش وضعیت صفحاتی را نشان می‌دهد که در آن‌ها ویدیو وجود دارد و اگر مشکلی در ایندکس شدن آن صفحات وجود داشته باشد، می‌توانید خطاهایش را در این قسمت مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *