تکنولوژی

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

 

گوگل آنالیتیکس چیست؟ ابزار تحلیل‌گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می‌شود.اما چیز دیگری که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌سایت (یا اپلیکیشن گوشی) تبدیل کرده این است که استفاده از آن هم رایگان و هم بسیار راحت است.

آنقدر ساده که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌توانند با مطالعه یک آموزش سادهاما چیز دیگری که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌سایت (یا اپلیکیشن گوشی) تبدیل کرده این است که استفاده از آن هم رایگان و هم بسیار راحت است. آنقدر ساده که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌توانند با مطالعه یک آموزش ساده از آن استفاده نمایند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

با این وجود، به دلیل نامعلومی هنوز هم بسیاری از وب‌سایت‌های فارسی از این تحلیل‌گر (یا سایر تحلیل‌گرها) استفاده نمی‌کنند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

همانطور که در مقدمه گفتیم گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری برای تحلیل و آنالیز سایت است که گوگل به رایگان در اختیار وبسمتران قرار داده است. این ابزار تحلیل‌گر می‌تواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران وب‌سایت‌ قرار دهد. اطلاعاتی که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بهینه‌سازی یک وب‌سایت و پیشرفت آن ایفا کند.

این ابزار به شما امکان می‌دهد که سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر بگیرید و اطلاعاتی مثل نحوه ‌ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و تمام اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ شما رخ می‌دهد را رصد کنید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

این‌ها فقط بخش کوچکی از گزارشاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما می‌گذارد. این اطلاعات حیاتی می‌تواند وضعیت سایت شما را به خوبی نشان دهد اما آنچه سرویس آنالیز گوگل را به ابزاری کامل تبدیل می‌کند این است که با بقیه ابزارهای Google سازگار است. بنابراین می‌توان آنالیتیک را با گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر ترکیب کرد. در حقیقت، تمام ابزارهای Google که بازدیدها و ترافیک در آن‌ها حساب می‌شود، می‌توانند با Google Analytics مخلوط و تکمیل شوند.

وظایف گوگل آنالیتیکس چیست ؟

در پاسخ به بسیاری از افراد تازه‌کار در حوزه سئو که ممکن است بپرسند وظایف گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه داده‌های ارزشمند وب‌سایت را جمع‌آوری می‌کند، باید گفت این ابزار با جمع‌آوری، پردازش و گزارش‌دهی از آمار وب‌سایت تلاش می‌کند اثربخشی محتوای وب‌سایت و میزان تعامل کاربران با آن را توصیف کند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

اگر وظایف گوگل آنالیتیکس را به سه بخش اصلی تقسیم‌بندی کنیم، بهتر می‌توانیم کاربردهای آن را درک کنیم:

  • «جمع‌آوری داده» (Data Collection)
  • «پردازش داده» (Data Processing)
  • «گزارش‌دهی» (Report Generation)

برای درک بهتر کاربردهای گوگل انالیتیکس هریک از وظایف بالا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

جمع آوری داده در گوگل آنالیتیکس چیست؟

اولین و مهم‌ترین عنصر گوگل آنالیتیکس جمع‌آوری داده است. این پلتفرم در درجه اول، داده‌های بسیاری را در مورد وب‌سایت و بازدیدکنندگان آن جمع‌آوری می‌کند. اگر می‌پرسید این داده‌ها دقیقا در مورد چه موضوعاتی است، پاسخ شما در فهرست زیر آمده است:

  • تعداد بازدیدکنندگان صفحات وب‌سایت شما چقدر است؟
  • بازدیدکنندگان وب‌سایت شما از چه محل‌هایی به آن مراجعه کرده‌اند؟
  • این بازدیدکنندگان چگونه به بخش‌های مختلف می‌روند؟
  • بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما چه کارهایی انجام می‌دهند؟
  • بازدیدکنندگان چگونه با عناصر مختلف وب‌سایت تعامل می‌کنند؟
  • بازدیدکنندگان چه مدت زمانی در وب‌سایت شما می‌مانند؟
  • بازدیدکنندگان در کدام مرحله بازدید از وب‌سایت، آن را ترک می‌کنند؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس جمع‌آوری این داده‌ها را از طریق یک کد ساده جاوا اسکریپت انجام می‌دهد. این کد را در زمان نصب و راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس روی وب‌سایت دریافت می‌کنید و در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم. کد جاوا اسکریپت با افزوده شدن به هریک از صفحات وب‌سایت، یک «کوکی» (Cookie) در مرورگر هرکدام از بازدیدکنندگان وب‌سایت قرار می‌دهد.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

کوکی به اطلاعات محدودی گفته می‌شود که از سوی وب‌سایت در رایانه بازدیدکننده ذخیره می‌شود و داده‌هایی در مورد کاربر در اختیار وب‌سایت قرار می‌دهد. این کوکی در ادامه همزمان با هر کنش کاربر در وب‌سایت، یک «درخواست» (Hit) به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند تا ابزار بتواند اطلاعات مربوط به این کنش را دریافت و پردازش کند.

پردازش داده در گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس پس از جمع‌آوری داده‌ها، آن‌ها را پردازش کرده و در قالب گزارش در اختیار شما قرار می‌دهد. اولین مرحله از پردازش داده جدا کردن آن‌ها بر اساس «کاربر» (User) و «نشست» (Session) است:

  • «داده کاربر» (User Data)
  • «داده نشست» (Session Data)

در ادامه در مورد هریک به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

مفهوم داده کاربر در گوگل آنالیتیکس چیست؟

این داده‌ها به‌طور ویژه در مورد هریک از بازدیدکنندگان مجزا و مختلف وب‌سایت جمع‌آوری می‌شوند. گوگل آنالیتیکس یک «شناسه کاربر» (User ID) تصادفی و یکتا برای هر بازدیدکننده جدید وب‌سایت می‌سازد. درصورتی که یکی از کاربران قدیمی در آینده مجددا از وب‌سایت شما بازدید کند، آنالیتیکس از طریق شناسه کاربر متوجه این موضوع می‌شود.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

این بازدیدکنندگان در اصطلاح «بازدیدکننده تکراری یا بازدیدکننده برگشتی» (Returning Visitor) نامیده می‌شوند که البته در هر بار بازدید باید از همان دستگاه مورد استفاده در بازدید اول استفاده کنند. همچنین در‌صورت حذف کوکی وب‌سایت شما از کش مرورگر بازدیدکننده، این فرایند دوباره از نو آغاز می‌شود.

مفهوم داده نشست Session در گوگل آنالیتیکس چیست؟

«نشست» (Session) به دوره زمانی گفته می‌شود که هر کاربر در وب‌سایت شما سپری می‌کند. هر نشست با یک درخواست Pageview در زمان اولین مراجعه کاربر به وب‌سایت آغاز می‌شود و در ادامه با ترک وب‌سایت توسط کاربر به پایان می‌رسد. در طول هر نشست، آنالیتیکس مجموعه‌ای از انواع مختلف نشست داده‌ها جمع‌آوری می‌کند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

داده‌های نشست شامل صفحات بازدیدشده، اقدامات انجام شده و زمان ماندن در وب‌سایت است. این داده به درک رفتار کاربر در وب‌سایت کمک زیادی می‌کند. در هر نشست می‌تواند اتفاقات زیادی مانند بازدید صفحه، رویداد، کنش و تعامل انجام شود.

گزارش دهی در گوگل آنالیتیکس چیست؟

داده‌هایی که گوگل آنالیتیکس آن‌ها را جمع‌آوری و پردازش می‌کند، در قالب گزارش در اختیار شما قرار می‌گیرند. این گزارش‌ها در حقیقت نمایشی بصری از داده‌ها هستند و برای پیدا کردن الگوی رفتاری شناسه‌های مختلف و دیدگاه‌های کلی در بهبود عملکرد وب‌سایت طراحی شده‌اند. ارائه این داده‌های پیچیده در قالب محتوای تصویری فهم آن‌ها را آسان‌تر می‌کند و گوگل آنالیتیکس نیز دقیقا از همین رویکرد برای توصیف داده‌ها و رفتارهای پیچیده کاربران استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *