Table of Contents
Toggleالگوریتم اینستاگرام چیست؟
احتمالاً با زیر و بم اینستاگرام آشنایی دارید و زیاد در صفحه اکسپلور و فید وقت گذراندهاید. صفحه فید (FEED POST یا خانه) همان صفحهای است که در آن پست فالورهای شما برایتان نمایش داده میشود و صفحه اکسپلور، صفحه سرچ است که با آیکون ذرهبین شناخته میشود. رسیدن به این صفحه آرزوی کاربرانی است که دوست دارند بیشتر دیده شوند؛ ولی نکته این است که پستهای شما برای رسیدن به اکسپلور، با سدی به نام فید روبرو میشوند؛ یعنی تا زمانی که پستهای پیج اینستاگرامتان در صدر فید کاربران به نمایش درنیایند، خبری از نمایش آنها در اکسپلور نیست.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
شاید یکی دو سال قبل، عبور از صفحه فید و رسیدن به اکسپلور کار آسانی بود؛ چرا؟ چون نمایش پستها در فید، طبق زمانبندی انجام میشد؛ یعنی اگر شما ساعت 12 ظهر پستی را منتشر میکردید، پست شما در همین ساعت به فید کاربران میرسید و کاربرانی که پس از این ساعت به اینستاگرام خود مراجعه میکردند، پستهایی را مشاهده میکردند که بعد از پست شما منتشر شده بود؛ اما پس از مدتی الگوریتم اینستاگرام انتشار پست در این قسمت را نیز با تغییراتی روبرو کرد.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
طبق این تغییرات، دیگر زمان تعیینکننده این نبود که پست شما در ابتدای فید کاربر باشد یا انتها، بلکه رفتار خود کاربران جایگاه پست شما را تعیین میکرد؛ یعنی ممکن بود پستی از پیج شما که 2 ساعت پیش منتشر شده، در اواخر صفحه فید کاربران به نمایش درآید و عملاً تعداد بسیاری از دنبال کنندگان شما (followings)، پستهایتان را مشاهده نکنند. احتمالاً با خودتان میگویید روی چه حساب و منطقی بعضی پستها به بعضی افراد نشان داده نمیشود؟ عجله نکنید الان مشخص میشود.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پست شما در ابتدا به 10 درصد از دنبالکنندگان یا followerهای شما در صفحه فید نمایش داده میشود؛ در صورتی که تعامل و رفتار این کاربران (لایک، ویو، کامنت و...) نسبت به آن مناسب بود، پست برای دیگر دنبالکنندگان شما نیز نشان داده میشود.
در غیر این صورت، پست شما در قعر فید کاربران باقی میماند و احتمالاً بازدید بسیار کمی خواهد داشت. پس از آن هم با در نظر گرفتن رفتار همین کاربران، الگوریتم اینستاگرام تصمیم خود برای نشان دادن و ندادن پست شما در اکسپلور را قطعی میکند.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
4 شاخص کلیدی برای حضور در فید کاربران والگوریتم اینستاگرام چیست؟
راستش را بخواهید اینستاگرام هم مانند گوگل، در معرفی و توضیحات در مورد الگوریتمهای خود کمی سختگیر و البته خسیس است و بهندرت در مورد الگوریتمهای خود اطلاعاتی را منتشر میکند؛ اما وقتی اعتراض کاربران به تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد، در حرکتی غیرمنتظره، خبرنگاران را به شرکت خود دعوت و در مورد الگوریتم جدید و تغییرات آن توضیحاتی را ارائه کرد.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
1. علاقه کاربر به موضوع پست شما در الگوریتم اینستاگرام چیست؟
الگوریتم جدید اینستاگرام، برای نمایش پستها در فید نیز مانند اکسپلور، به علاقه کاربران توجه میکند. بهطور مثال اگر در یکروز و با انتشار یک پست ورزشی، تعدادی کاربر را به پیج خود جذب کردهاید، اما از روز بعد پستهای غیر مرتبط به ورزش منتشر میکنید، احتمالاً نباید امید به نمایش پستهایتان در فید این کاربرها را باشید.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام برای هر کاربر پستهایی را به نمایش در میآورد که به علاقه او نزدیک باشد. زمانی که کاربر شما دائماً به دنبال محتوای ورزشی، فوتبالی و غیره باشد، احتمالاً محتوای شما در مورد ترفندهای خانهداری برای او جذاب نیست و الگوریتم جدید اینستاگرام اولویتی برای نشان دادن آن به این کاربر قائل نمیشود.
2. تعامل کاربر با شما در الگوریتم اینستاگرام چیست؟
تعامل کاربر یکی از مهمترین رازهای موفقیت در اینستاگرام است. در ابتدای تغییرات الگوریتمی اینستاگرام و طبق آمار، کاربران 70 درصد از پستهای درون فید و درعینحال 50 درصد از پست دوستان نزدیک خود را از دست میدانند؛ اما با افزایش اهمیت تعامل کاربر در الگوریتم جدید، مخاطبان این شبکه اجتماعی میتوانند بیشتر از قبل پست دوستان خود را مشاهده کنند. الگوریتم اینستاگرام چیست؟
زمانی که شما در فعالیت روزمره اینستاگرامی، با پست و استوری دوستان خود تعامل داشته باشید، برای آنها نظر ارسال کنید، استوری آنها را reply کرده، پستهایشان را لایک و حتی برای آنها از طریق دایرکت پیام ارسال کنید، اینستاگرام رابطه میان شما را تشخیص داده و به نمایش پست آنها برای شما و بلعکس در فید، اولویت میدهد.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
پس از بروز رسانی الگوریتم جدید و افزایش اهمیت تعامل کاربر، مدیران این شرکت مشاهده کردهاند که مخاطبان بیش از 90 درصد پستهای دوستان خود را در فید مشاهده میکنند. همینطور نشانه مثبت دیگری که از کاربردی بودن این الگوریتم خبر داد، کاهش جستجو کاربران برای پیداکردن پروفایل دوستان و مشاهده دوباره پستهای آنها بود.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
3. تعامل کاربر با محتوا در الگوریتم اینستاگرام چیست؟
موضوع تعامل فقط به رفتار کاربران با یکدیگر ختم نمیشود. اگر یادتان باشد در اول مقاله گفتیم که الگوریتم اینستاگرام به این صورت عمل میکند که پست تازه منتشرشده شما را به 10 درصد از مخاطبانتان نمایش میدهد و بعد از آن اگر این افراد با پست شما تعامل مناسبی داشتند، شانس آن را برای نمایش به دیگر افراد نیز افزایش میدهد.
منظور از این تعامل؛
- لایک
- کامنت
- اشتراک گذاری
- ذخیره کرده
- و...
کاربران نسبت به پست شما است.
4. زمان انتشار پست در الگوریتم اینستاگرام چیست؟
هنوز هم، زمان انتشار پست برای الگوریتم اینستاگرام پراهمیت است. احتمالاً پستی که امروز صبح منتشر شده، شانس بیشتری برای نمایش در صدر فید شما دارد تا پستی که دوست صمیمیتان 3 روز قبل در پیج خود منتشر کرده است. پس به هیچ عنوان نمیتوان موضوع زمان انتشار پست برای رسیدن به صدر فید کاربران را بی اهمیت دانست.