تکنولوژی

بازاریابی درون گرا

بازاریابی درون گرا چیست؟

بازاریابی درون گرا چیست؟

بازاریابی درون گرا چیست؟ «بازاریابی درونگرا» (Inbound Marketing) را می‌توان نوعی استراتژی جدید دانست که بر جذب، آموزش و توانمندسازی مشتریان تمرکز دارد. درواقع در این روش از بازاریابی، تمام موارد فوق با استفاده از محتوای مرتبط به منظور راهنمایی و آمادگی مشتریان برای خرید یا استفاده از خدماتی خاص ارائه می‌شود.اما برای درک بهتر بازاریابی درونگرا نیاز است تا در همین ابتدا با مفهوم «سفر خریدار» (Buyer’s Journey) به عنوان بخشی از فرآیند «تجربه مشتری» (Customer Experience) آشنا شوید.

بازاریابی ربایشی و سفر خریدار

سفر خریدار به فرآیندی می‌گویند که فرد به مشتری تبدیل می‌شود و شامل سه مرحله زیر است.

  • آگاهی (Awareness)
  • ملاحظه و توجه (Consideration)
  • تصمیم‌گیری (Decision)

بازاریابی-درون-گرا-چیست؟

مرحله اول: آگاهی

به طور کلی سفر مشتری با مرحله آگاهی شروع می‌شود. در این مرحله مشتری احتمالی، اولین نشانه‌های نیاز یا «نقاط درد» (Pain Points) را حس می‌کند.

مرحله دوم: ملاحظه و توجه

پس از احساس نیاز، فرد تمایل پیدا می‌کند تا ملاحظاتی را به منظور شناسایی و درک بهتر نیاز خود انجام دهد. در واقع با استفاده از همین اطلاعات است که فرد می‌تواند بین برندهای مختلف و مشخصات فنی کالاها، محصول خود را انتخاب کند.

مرحله سوم: تصمیم‌گیری

در پایان نیز پس از جست‌وجوهای کافی در اینترنت، فرد به مرحله تصمیم‌گیری در نقشه سفر مشتری می‌رسد. به بیان دیگر در این گام مشتری تصمیم می‌گیرد که نیاز خود را به خرید تبدیل کند.

در همین راستا تمام آنچه در بازاریابی ربایشی بررسی می‌شود بر اساس تولید محتوای ارزشمند و مرتبط برای مخاطبان در هر مرحله ازسفر خریدار بنا شده است.

نحوه اجرای بازاریابی درون گرا

همانطور که تا اینجا متوجه شده‌اید، استراتژی بازاریابی درونگرا به خریداران کمک می‌کند تا مشکلات و نیازهای خود را بشناسند و درکی از چگونگی رفع نیاز خود با استفاده از یک برند خاص به دست آورند. درواقع بازاریابی درونگرا روشی برای ایجاد اعتماد و علاقه به برند است. همچنین محتوای مورد نیاز در بازاریابی درونگرا معمولا شامل وبلاگ‌نویسی، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک‌ها، «صفحات فرود» (Landing Pages) یا حتی فیلم‌های آموزشی است.

به طور کلی با یادگیری این استراتژی در حوزه بازاریابی، نیاز شما به جست و جو برای یافتن کاربران جدید کاهش می‌یابد. زیرا در این روش، مشتریان به صورت طبیعی (ارگانیک) به خدمات و محصولات شما دسترسی پیدا می‌کنند و هزینه تبلیغات مانند رپورتاژ آگهی یا تبلیغات هدفمند کاهش می‌یابد.از طرفی این استراتژی میزان اعتماد مشتریان به شما را نیز افزایش می‌دهد. زیرا بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۸۰ درصد مشتری‌ها قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، درباره آن تحقیق می‌کنند. بنابراین در صورتی که شرکت شما به عنوان منبع معتبری از اطلاعات شناخته شود، احتمالا کاربران زیادی علاقه‌مند به خرید از شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *