تکنولوژی

بازاریابی درون گرا

بازاریابی درون گرا چیست؟

بازاریابی درون گرا چیست؟

بازاریابی درون گرا چیست؟ «بازاریابی درونگرا» (Inbound Marketing) را می‌توان نوعی استراتژی جدید دانست که بر جذب، آموزش و توانمندسازی مشتریان تمرکز دارد. درواقع در این روش از بازاریابی، تمام موارد فوق با استفاده از محتوای مرتبط به منظور راهنمایی و آمادگی مشتریان برای خرید یا استفاده از خدماتی خاص ارائه می‌شود.اما برای درک بهتر بازاریابی درونگرا نیاز است تا در همین ابتدا با مفهوم «سفر خریدار» (Buyer’s Journey) به عنوان بخشی از فرآیند «تجربه مشتری» (Customer Experience) آشنا شوید.

بازاریابی ربایشی و سفر خریدار در بازاریابی درون گرا چیست؟

سفر خریدار به فرآیندی می‌گویند که فرد به مشتری تبدیل می‌شود و شامل سه مرحله زیر است.

  • آگاهی (Awareness)
  • ملاحظه و توجه (Consideration)
  • تصمیم‌گیری (Decision)

بازاریابی-درون-گرا-چیست؟

مرحله اول: آگاهی در بازاریابی درون گرا چیست؟

به طور کلی سفر مشتری با مرحله آگاهی شروع می‌شود. در این مرحله مشتری احتمالی، اولین نشانه‌های نیاز یا «نقاط درد» (Pain Points) را حس می‌کند.

مرحله دوم: ملاحظه و توجه در بازاریابی درون گرا چیست؟

پس از احساس نیاز، فرد تمایل پیدا می‌کند تا ملاحظاتی را به منظور شناسایی و درک بهتر نیاز خود انجام دهد. در واقع با استفاده از همین اطلاعات است که فرد می‌تواند بین برندهای مختلف و مشخصات فنی کالاها، محصول خود را انتخاب کند.

مرحله سوم: تصمیم‌گیری در بازاریابی درون گرا چیست؟

در پایان نیز پس از جست‌وجوهای کافی در اینترنت، فرد به مرحله تصمیم‌گیری در نقشه سفر مشتری می‌رسد. به بیان دیگر در این گام مشتری تصمیم می‌گیرد که نیاز خود را به خرید تبدیل کند.

در همین راستا تمام آنچه در بازاریابی ربایشی بررسی می‌شود بر اساس تولید محتوای ارزشمند و مرتبط برای مخاطبان در هر مرحله ازسفر خریدار بنا شده است.

نحوه اجرای بازاریابی درون گرا چیست؟

همانطور که تا اینجا متوجه شده‌اید، استراتژی بازاریابی درونگرا به خریداران کمک می‌کند تا مشکلات و نیازهای خود را بشناسند و درکی از چگونگی رفع نیاز خود با استفاده از یک برند خاص به دست آورند. درواقع بازاریابی درونگرا روشی برای ایجاد اعتماد و علاقه به برند است. همچنین محتوای مورد نیاز در بازاریابی درونگرا معمولا شامل وبلاگ‌نویسی، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک‌ها، «صفحات فرود» (Landing Pages) یا حتی فیلم‌های آموزشی است.

بازاریابی درون گرا چیست؟

 به طور کلی با یادگیری این استراتژی در حوزه بازاریابی، نیاز شما به جست و جو برای یافتن کاربران جدید کاهش می‌یابد. زیرا در این روش، مشتریان به صورت طبیعی (ارگانیک) به خدمات و محصولات شما دسترسی پیدا می‌کنند و هزینه تبلیغات مانند رپورتاژ آگهی یا تبلیغات هدفمند کاهش می‌یابد.از طرفی این استراتژی میزان اعتماد مشتریان به شما را نیز افزایش می‌دهد. زیرا بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۸۰ درصد مشتری‌ها قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، درباره آن تحقیق می‌کنند. بنابراین در صورتی که شرکت شما به عنوان منبع معتبری از اطلاعات شناخته شود، احتمالا کاربران زیادی علاقه‌مند به خرید از شما خواهند بود.

بازاریابی درون گرا چیست؟

اهمیت بازاریابی درون گرا چیست؟

در دنیای تجارت، بازاریابی درون‌گرا ابزاری قدرتمند به حساب می‌آید؛ چون در این روش:

  • مردم احساس نمی‌کنند که چیزی به آن‌ها فروخته شده است یا تحت‌تأثیر تبلیغات قرار گرفته‌اند. آن‌ها دوست دارند تصور کنند که خودشان تصمیم‌گیرنده بوده‌ و خریدی منطقی انجام داده‌اند.
  • امکان مسدودکردن محتواهای این بازاریابی وجود ندارد. به‌علاوه، آن‌ها آزاردهنده نیستند و در موقع نیاز به کار مخاطب می‌آیند.
  • فقط مشتریان بالقوه به‌سمت مجموعه هدایت می‌شوند، آن هم درست در زمان مناسب و در جایی که برای حل مشکل خود سردرگم هستند.
  • محتواها سرگرم‌کننده یا آموزشی هستند و ارزشی را به مشتری ارائه می‌کنند؛ به همین‌ دلیل، مورد استقبال قرار می‌گیرند.
  • تنوع اجرایی زیادی وجود دارد. این باعث می‌شود جذب مردم در پلتفرم‌های مختلف و با سلیقه‌های محتوایی متفاوت امکان‌پذیر باشد.
  • می‌توان رفتار مشتری را در رسانه‌های خود ردیابی کرد. با این کار متوجه می‌شوند که او در چه نقطه‌ای از سفر خود مشکل دارد، شناخت عمیق‌تری از پرسونای او پیدا می‌کنند و بخش‌های مورد نیاز را بهبود می‌بخشند. در واقع، همه‌چیز تحت کنترل کسب‌وکار است.
  • هزینۀ پایین‌تری (نسبت به بازاریابی برون‌گرا) برای شرکت رقم می‌خورد. سرنخ‌هایی که در آن به دست می‌آیند از ترافیک و ورودی‌های ارگانیک شرکت هستند.
  • در هر لحظه و در هر مکان، تمام اطلاعات مورد نیاز برای خرید در دسترس مشتری قرار دارد.
  • با تقویت سئو می‌توان جایگاه‌های بالاتری را در صفحۀ نتایج (SERP) به خود اختصاص داد.
  • ابزارهای تبلیغاتی و پلتفرم‌های مختلفی را می‌توان برای ارزیابی و تحلیل نتایج استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *