Table of Contents
Toggleبازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی چیست؟بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (به انگلیسی: Viral Marketing) به یکی از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ میگویند که برپایه تشویق مخاطبان به اشتراکگذاری محتوای مورد نظرمان با دیگران عمل میکند. ویروسها زندگی جالبی دارند و از آنجایی که این روزها زندگی همه ما تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است، کم و بیش با شیوه عملکرد آنها آشنا شدهایم.
ویروسها برای ادامه حیات به بستری مناسب برای تغذیه و درنهایت تکثیر در میان قربانیان خود نیاز دارند. ویروسی که ما در دنیای دیجیتال مارکتینگ طراحی میکنیم از جنس محتوا است که به آن محتوای ویروسی (به انگلیسی: Viral content) میگویند. محتوای ویروسی برای زنده ماندن نیاز به اینترنت دارد و بهترین محیط برای تکثیر و گسترش آن شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تیکتاک و… میباشد.
بازاریابی ویروسی چیست؟ در ایران همزمان با استقبال مردم از شبکههای اجتماعی توانست نقش پررنگتری در فرآیندهای بازاریابی بازی کند. این روزها در شبکه های اجتماعی شاهد چالشها، ویدئوها و موضوعات مختلفی هستیم که با سرعت نور در سرتاسر جهان پخش و یا اصطلاحا ترند میشوند و توجه مخاطبین زیادی را به خود جلب میکنند که همه مثال هایی از بازاریابی ویروسی هستند.بازاریابی ویروسی به زبان ساده یعنی اینکه به دنبال راهی برای افزایش علاقه مخاطب به اشتراکگذاری محتوایی خاص با سایر افراد باشید. این محتوا میتواند حاوی نام یک برند، محصول و یا حتی یک پیام باشد که از نفری به نفر دیگر منتقل و در نهایت مانند یک ویروس پخش میشود.
تاثیرشبکه اجتماعی دربازاریابی ویروسی چیست؟
شبکه های اجتماعی به دلیل سرعت و سهولتی که در اشتراکگذاری محتوا دارند، به بهترین مکان برای پیادهسازی بازاریابی ویروسی اینترنتی تبدیل شدهاند. برای پیادهسازی این روش باید دانش کافی در مورد علاقه مخاطب، رویدادها، روانشناسی افراد و… داشته باشید
البته نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که بخشی از موفقیت در فرایند بازاریابی ویروسی وابسته به شانس است! پس اگر اصول بازاریابی ویروسی را به درستی اجرا کنید و مقداری شانس با شما یار باشد، ممکن است تبلیغات و محتوای شما هزاران و یا حتی میلیونها بار توسط کاربران به اشتراک گذاشته شوند
همین دلیل است که بسیاری از کسبوکارها با وجود شکست در پیاده سازی کمپینهای بازاریابی ویروسی همچنان از اجرای این روش ناامید نمیشوند! زیرا آنها میدانند در صورتی که یکی از کمپینهای آنها موفق شود، میتوانند افزایش شهرت برند و فروشی بیسابقه را تجربه کنند.
بازاریابی ویروسی چیست؟
محتوا بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی چیست؟ برای طراحی یک محتوای ویروسی و درنهایت موفقیت در بازاریابی ویروسی باید دانش خوبی در زمینه روانشناسی افراد هم داشته باشید تا بتوانید پیامی را طراحی کنید که متناسب با طیف بیشتری از مخاطبان باشد. البته شاید اصلیترین عامل موفقیت در طراحی کمپین بازاریابی ویروسی پیام محتوا باشد، اما جالب است بدانید با توجه به بررسی تغییر رفتار کاربران در فضای مجازی میتوان گفت محتواهایی که در قالب عکس و یا ویدئوهای کوتاه منتشر میشوند شانس بیشتری برای ویروسی شدن دارند.
شاخصهای موفقیت در بازاریابی ویروسی چیست؟
در پایان هر فرایند بازاریابی، به معیارهایی برای ارزیابی موفقیت آن نیاز داریم. این موفقیت، بر اساس شاخصهای منحصر به فرد هر استراتژی بازاریابی سنجیده میشود. شاید بتوان گفت که یکی از ضعفهای بازاریابی ویروسی، ارزیابی و تعیین دقیق نتایج آن است. درست است که میتوان بازخورد فعالیتهای ویروسی را بر اساس تعداد بازدید، کلیک و یا تعداد به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک یا تویتر تحلیل کرد و دقیقاً فهمید که چقدر در پخش پیام خود موفق بودهاید، اما تعیین اینکه بازاریابی ویروسی در نهایت چقدر باعث افزایش فروش شده است، چندان کار سادهای نیست.