تکنولوژی

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی چیست؟ وقتی به یک تبلیغ نگاه می‌کنید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند چیست؟ آیا در وهله‌ی اول، به حرف‌ها و نوشته‌ها نگاه می‌کنید؟ قطعا نه! اگر شما مثل عموم مردم باشید، اولین چیزی که توجه شما را در یک آگهی تبلیغاتی به خود جلب می‌کند، تصویر و عکس موجود در آگهی خواهد بود. بیشتر اوقات یک عکس، سرنوشت آگهی تبلیغاتی را تعیین می‌کند و افراد با توجه به کیفیت و قابل توجه بودن تصویر، به سایر اجزاء تبلیغ نگاه و توجه می‌کنند. استفاده از جنبه‌های گرافیکی مانند عکس در تبلیغات، باعث بالا رفتن شانس آگهی برای دیده شدن توسط مخاطب می‌شود. عکس تبلیغاتی ، به معنای گرفتن عکس از یک محصول یا خدمات به منظور معرفی و تبلیغ آن است. البته عکس تبلیغاتی ، نباید تنها با کیفیت و فریبنده باشد ؛ بلکه باید چشم‌نواز، سرگرم کننده و جذاب نیز باشد. یک عکس تبلیغاتی نباید فقط توجه مشتری را جلب کند، بلکه باید بتواند مشتری را متقاعد کند که به این خدمات یا کالا نیاز دارد! تنها چند روش محدود برای برداشت  یک عکس تبلیغی مناسب وجود دارد. عکس تبلیغاتی از کالاها را می‌توان در حین استفاده و کاربرد آنها و یا بر روی یک زمینه خالی و سیاه برداشت. برای اضافه کردن جذابیت بصری و تحریک حس کنجکاوی مخاطب، ممکن است محصول را در یک موقعیت یا مکان غیر معمول نمایش دهیم. عکاسی از خدمات نسبت به عکاسی از محصول، مقداری چالشی‌تر اما شدنی است! یک روش ساده این است که در تصویر، زندگی عادی بدون آن خدمات خاص را نشان دهید. مبالغه کردن هم یکی دیگر از راه‌های گرفتن عکس تبلیغاتی از خدمات است. عکس‌های تبلیغاتی ، عموما به منظور چاپ گرفته می‌شوند، به عنوان مثال، چاپ در روزنامه یا چاپ یک مجله تبلیغاتی، هرچند در فضای مجازی یا تلویزیون و مانند آن هم، از عکس تبلیغاتی استفاده می‌شود.

یک عکاس تبلیغاتی چکار می کند؟

یک عکاس تبلیغاتی حرفه‌ای، برای آنکه بتواند یک عکس تبلیغی مناسب بگیرد، باید بداند که به چه نوع عکسی نیاز دارد؟ چنین آگاهی و دانشی، مستلزم داشتن درک مناسب و یک گفتگوی کامل و واضح با کارفرما یا سفارش دهنده‌ی عکس است. در این گفتگو، کارفرما باید به صورت دقیق و شفاف، مشخص کند که به دنبال چه نوع عکسی است و می‌خواهد چه پیامی را از طریق عکس و تبلیغ خود به مخاطب منتقل کند. بعد از اینکه دو طرف به یک درک متقابل از تصویری که به دنبال آن هستند رسیدند، عکاس می‌تواند به فراهم سازی مقدمات برداشت عکس خود بپردازد. مقدمات کار شامل فراهم سازی کالا و محصول توسط کارفرما و تولید کننده و همینطور تعیین محل عکاسی به وسیله عکاس است. بسته به نوع کالایی که قرار است تصویر آن توسط عکاس گرفته شود، محل عکاسی متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات مکان مناسب، یک فضای داخلی و گاهی یک مکان بیرونی یا فضای باز  خواهد بود. تعیین محل عکاسی، همانطور که گفته شد به عهده و نظر عکاس است که با توجه به دانش و تجربه خود این تصمیم را می‌گیرد. ممکن است از افراد مدل هم در یک عکس تبلیغاتی استفاده کنیم. مثلا مدل ممکن است در حال استفاده یا نگه داشتن کالای تبلیغی مورد نظر باشد. در مورد عکس از خدمات، معمولا خود سفارش دهنده و همکارانش سوژه عکس قرار می‌گیرند. به محض فراهم شدن مقدمات کار، عکاس اقدام به برداشت چند تصویر اولیه از سوژه  و در حالت‌های مختلف می‌کند. متداول نیست که یک عکاس حرفه‌ای، صد یا دویست عکس در یک حالت از یک سوژه برداشت کند. تنها تعداد معدودی از عکس‌ها به درد بخور خواهند بود و بقیه دارای مشکل و بدون استفاده هستند. مرحله بعد، روتوش و انجام کارهای گرافیکی روی عکس‌های برداشت شده و به طور کلی ویرایش آنهاست. استفاده از افکت‌های ویژه با کمک نرم‌افزار، از جمله کارهایی است که معمولا عکاس بر روی تصویر انجام می‌دهد.

یک عکاس تبلیغاتی به چه دانش هایی نیاز دارد؟

صنعت تبلیغات، به شدت رقابتی است و موفقیت در این رشته، نیاز به برخی دانش‌ها و اطلاعات ضروری دارد. داشتن یک مدرک تخصصی و گذراندن دوره‌های ویژه، یکی از ضروریات کار یک عکاس حرفه‌ای تبلیغاتی است. وجود شم روانشناسی، اطلاعاتی راجع به بازاریابی و همچنین درک فرهنگی، از جمله چیزهایی است که برای موفقیت نیاز دارید. همچنین اصول حرفه‌ای عکاسی را هم نباید فراموش کنید! شناخت رنگ، نور، افکت، نرم افزار، فهم زیباشناختی و جلوه‌های بصری را هم باید کسب کنید تا یک عکاس تبلیغاتی موفق شوید و البته سهم استعداد، هوش و تجربه را نیز نباید نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *