منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ امروزه بازار اصلی کسب و کارها از فضای واقعی به فضای مجازی از جمله اینستاگرام، تلگرام و هر فضای دیگری که بتواند بستری قوی برای فروش ایجاد کند، انتقال یافته است. اما سوال اینجاست که در فضای مجازی چگونه می‌توانیم خودمان را بشناسانیم؟ چگونه می‌توانیم مشتریان خودمان را بیابیم؟ اینجاست که مفهومی به نام تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

اینستاگرام با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ کسب‌وکار شماست و تولید محتوای اصولی در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. به طور کلی تولید محتوا به معنی تدوین محتوای مرتبط با کسب و کار و انتشار آن‌ در شکل‌های مختلفی است. تولید محتوا در اینستاگرام نیز دقیقا همین مفهوم را دارد! اینستاگرام ۵ روش مختلف را برای تولید محتوا توسط کاربران در نظر گرفته است که عبارتند از پست، لایو، IGTV، استوری و ریلز! ما در بخش در مورد هر روش به طور مفصل صحبت کرده‌ایم.

چرا تولید محتوا برای اینستاگرام مهم است؟

اگر شما کمی با اینستاگرام آشنا باشید، حتما در مورد الگوریتم آن چیزهایی شنیده‌اید. به طور کلی هر کسی که پیج اینستاگرامی دارد، به طور همزمان توسط دو گروه آنالیز می‌شود. گروه اول الگوریتم اینستاگرام است که اکانت‌های اینستاگرامی را با هم مقایسه می‌کند. در واقع اینستاگرام فضای ایجاد کرده است که در آن کاربران با استفاده از تولید محتوا با هم رقابت می‌کنند. هر چه محتوای جذاب و گیرایی تولید کنید، مخاطبان بیشتر با پیج اینستاگرامی شما تعامل برقرار می‌کنند. هر چه تعامل مخاطبان با پیج شما بیشتر باشد، در نتیجه الگوریتم اینستاگرام پست‌های شما را به کاربران بیشتری نمایش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید از بقیه رقبای خود پیشی بگیرید، باید تولید محتوا در اینستاگرام را به طور جدی پیش ببرید.

گروه دوم کاربران یا در واقع همان فالوور و دنبال‎کنندگانی هستند که با آن‌ها سروکار دارید. جلب اعتماد فالورها یکی از مهم‌ترین مواردی که در استراتژی بازاریابی خود باید در نظر بگیرید. تولید محتوای موثر علاوه بر الگوریتم اینستاگرام برای جلب اعتماد کاربران نیز مهم است. شاید بپرسید که تولید محتوا چه ربطی به جلب اعتماد کاربران دارد؟ هنگامی که مخاطبی برای اولین بار وارد پیج شما می‌شود، ابتدا پست‌های شما را بررسی می‌کند. اگر پست‌هایی با محتوای خوب منتشر کرده باشید، آن‌ها به احتمال بالا شما را دنبال خواهند کرد. اما اگر هیچ محتوایی تولید نکرده باشید یا محتوای شما بی‌کیفیت یا کپی از پیج‌های دیگر باشد، نسبت به شما بی‌اعتماد خواهند شد.

روش های تولید محتوا در اینستاگرام

۱) انتشار پست

انتشار پست رایج‌ترین شکل تولید محتوا در اینستاگرام است که از طریق آن می‌توانید خودتان و کسب‌وکارتان را معرفی کنید و تعاملی با مخاطبان خود بسازید. در فرمت پست شما می‌توانید با توجه به استراتژی محتوایی خود هم ویدیو و هم تصویر یا مجموعه‌ای از تصاویر را منتشر کنید.

هر سه نوع پست‌های ویدیویی و تصویری برای ایجاد تعامل بیشتر کاربران عالی هستند. با این حال پست‌های ویدیویی بازخورد بهتری نسبت به پست‌های تصویری دارند و شما با انتشار منظم پست‌های ویدیویی می‌توانید میزان تعامل کاربران با پیج‌تان را افزایش دهید. در صورتیکه تعامل پست‌های شما خوب باشد، الگوریتم اینستاگرام آن را به تعداد کاربران بیشتری نمایش می‌دهد که همین منجر به افزیش تعداد فالوورهای شما خواهد شد.

2)انتشار استوری‌‌

استوری عکس‌ها یا ویدیوهای عمودی و تمام صفحه هستند که پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند. این ویژگی از سال ۲۰۱۶ به اینستاگرام اضافه شده است و هر روز بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر از این ویژگی استفاده می‌کنند. استوری‌ها در بالا برنامه اینستاگرام ظاهر می‎شوند و ابزارهای تعاملی متنوعی از جمله انواع استیکرها، نظرسنجی‌ها و فیلترها را برای تعامل با کاربر در اختیارتان قرار می‌دهند.

در طول این چند سال برنامه‌نویسان اینستاگرام بارها ویژگی‌های استوری را تغییر داده‌اند تا کاربران بتوانند به روش‌های مختلفی با فالوورهای خود تعامل نمایند. در حال حاضر شما می‌توانید انواع عکس، ویدیو یا حتی لینک وبسایت خود را در استوری‎ها به اشتراک‌ بگذارید. همینطور می‌توانید از انواع استیکر نظرسنجی، شکلک و دیگر فیچرها کمک بگیرید و فالوورهای خود را تشویق کنید تا با محتوای شما تعامل نمایند. از آنجایی که استوری‌ها در بالای صفحه اصلی ظاهر می‌شوند، احتمال اینکه کاربران استوری‎های شما را ببینند، بیشتر از پست‌ها است.

3) انتشار ویدیو‌های لایو

لایو یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط مستقیم، شفاف و معتبر با فالوورها است. برخلاف استوری‌های که از پیش ضبط شده هستند، در لایو اینستاگرام شما به طور زنده و مستقیم با فالوورهای خود صحبت می‌کنید. این فرمت تولید محتوا در اینستاگرام برای بسیاری از کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها عالی است چرا که این امکان را می‌دهد که با فالوورهای خود به طور زنده تعامل داشته باشند و حتی محصولات‌شان را بفروشند. لایو می‌تواند به ابزار بسیار مفیدی برای ایجاد ارتباط قوی بین برند شما و مشتریان‌تان تبدیل شود.

4) IGTV (معروف به تلویزیون اینستاگرام)

IGTV قابلیت دیگری است که اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ برای اشتراک‌گذاری ویدیو‌ها در دسترس کاربران قرار داد. شاید بتوان IGTV را چیزی شبیه به استوری اینستاگرام تعریف کرد اما تایم ویدیوها در آن طولانی‌تر بوده و ویدیوهای شما پس از ۲۴ ساعت حذف نمی‌شوند.

یکی از مزایای IGTV این است که کاربران می‌توانند بدون نیاز به ایجاد لایو اینستاگرام محتوای طولانی مدت در اینستاگرام به اشتراک بگذارند و ذخیره کنند. بنابراین اگر می‌خواهید ویدیو با تایم طولانی با فالوورهای خود به اشتراک‌ بگذارید، IGTV بدین منظور عالی است.